søndag 27. juni 2010

Mjøndalen (26. juni 2010)

Min far inviterte på orkidétur. Vi gikk ved MIF-hytta hjemme i Mjøndalen. Dette er et område jeg har gått mye i, mest på ski, men også litt på beina. Likevel har jeg ikke sett mange orkidéer der. Før nå.

Orkidéene stod i kø. Først tok vi bilde av alle vi kom forbi,
men etterhvert ga vi opp fordi det var så mange. De var flotte! Den fineste var nok Marisko, men også Nattfiolen var nydelig. Engmarihånd og flekkmarihånd var ikke så lette å skille, men derimot skilte Flueblomsten seg tydelig ut.

I tillegg så vi masse andre vanlige blomster:
  1. Akeleie
  2. Skogstorkenebb
  3. Engfiol
  4. Bitter blåfjær (tror jeg)
  5. Oksetunge
  6. Jonsokkoll
  7. Tveskjeggveronika
  8. Blåklokke
  9. Soleiehov
  10. Ballblom
  11. Smørblomst (engsoleie)
  12. Bitterbergknapp
  13. Rundbelg
  14. Løvetann
  15. Rød praktstjerne (rød jonsokblom)
  16. Enghumleblomst
  17. Skogkløver
  18. Blodstorkenebb
  19. Liljekonvall
  20. Maiblomst
  21. Kantkonvall
  22. Hvitveis
  23. Markjordbær (noen var modne ;-)
  24. Hvitkløver
  25. Skogstjerne
  26. Prestekrage
  27. Krushøymol
  28. Marikåpe
  29. Groblad
  30. Og en del vi ikke aner navnet på...
Jeg klarer ikke å få bildene til å oppføre seg pent på denne siden, men sånn ca. rekkefølge på blomstene på bildene fra øverst til nederst er:
  1. Marisko
  2. Flueblomst
  3. Brudespore
  4. Engmarihånd (eller hybrid)
  5. Flekkmarihånd (eller hybrid)
  6. Flekkmarihånd (eller hybrid)
  7. Nattfiol
  8. Enghumleblomst
  9. Bitterbergknapp
  10. Prestekrage
  11. Ukjent, pen, hvit blomst
  12. Ballblom
  13. Rød praktstjerne
  14. Ukjent, liten, hvit blomst
  15. Blodstorkenebb
Tror jeg, da. :-)







































































































































































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar