søndag 23. september 2012

Adalsborgen (23. september 2012)

Jeg hadde lyst på en tur ut i dag. Og sønnen min syntes det var greit. Han fikk overtalt meg til en sykkeltur mot Adalsborgen. "En frisk liten morgentur," kalte han det.

Så vi syklet mot Skoppum og Adalsborgen som viste seg å være et fint sted med mosegrodde stein og historie.

Det er kanskje litt pinlig, men jeg har aldri vært ved Adalsborgen før. Det er en av de stedene som jeg har hatt lyst til å se, men så har det liksom ikke blitt sånn.

Adalsborgen kalles også Borgåsen og er egentlig et litt spennende sted. Den ligger i en bøkeskog med mange topper. Vi visste ikke hvilken topp som var den høyste, og jeg tror vi var oppe på fire topper. Min sønn ligner en fjellgeit. Når jeg lurte på hvorden vi skulle komme oss opp og ned, sa han: "Kan vi ikke bare gå rett opp der?" Og så pekte han på en eller annen fjellvegg som sikkert var den korteste i luftlinje. Problemet er at jeg ikke kan fly annet enn i rett linje nedover.

Vi fant toppen. Den ligger rett øst for et trangt skar med rester av steinmurer i begge ender. Skaret har sansynligvis vært brukt til å sperre inne buskapen. Denne borgtypen stammer visstnok fra romertiden eller vikingtiden.

Tursti 4 av kulturstiene i Horten går til bygdeborgene på Skoppum og Adalsborgen er en av disse. Adalsborgen er dessuten en av 8 topper i kommunen som turistforeningen har valgt ut til toppturene sine. Vi skrev oss inn i boken og er nå en topp nærmere alle 8.

Deretter bar turen hjemover. Mosen var våt og min sønn fant selvfølgelig en skrent å gå ned. Dermed ble jeg våt i baken mer enn en gang. Trygt nede fant vi faktisk en hvitveis som har bommet litt på årstidene.

Sykkelturen hjem var lengre enn forventet. Hvis jeg skal sykle mer på min sykkel, bør jeg:
1. Jekke setet høyere opp slik at jeg slipper høye kneløft og knytting i ryggen
2. Vippe setet litt bakover slik at jeg faktisk bruker hele setet
3. Justere bremsene slik at bremsene ikke står på hele tiden bak
4. Justere girene slik at de ikke hopper rundt
5. Putte mer luft i dekkene
6. Jekke ned min sønn

Men det ble en  frisk morgentur...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar