lørdag 1. desember 2012

Darrebu (24.-25. november 2012)

Ved frokostbordet:
- Mamma, kan vi dra på en sånn turistforeningshytte i dag?

Selvsagt blir jeg glad når minstejenta spør om det! Vanligvis er det bare jeg som foreslår sånt. Og så må det en del overtalelse til før familien er med.

- Vi har noe annet avtalt i dag, men kanskje vi kan dra i kveld og bli til i morgen!
- Ja, men da blir det jo mørkt!
- Vi kan ta med hodelykter.

Jentene og jeg dro hjemmefra i syvtiden etter at det ble mørkt. Turen gikk til Omholt parkering på Skrim. Derfra er det ca. 1.3 km til Darrebu. Med lette sekker fant vi greit stien og gikk strake veien til hytta. Stjerne skinte. Jupiter strålte. Og vi nøt turen.

Vel fremme oppdaget vi at det var noen andre på Darrebu. Vi hadde håpet å være alene, men det viste seg snart at det var hyggelig mennesker som hadde fyr på peisen. Kvelden gikk med å kose seg med vafler. De hadde tatt med seg både vaffeljern og røre. Herlig.

Etter en lang og god natt som først tok slutt rundt ti, stod vi opp. Vi fyrte i peisen og leste eventyr. Deretter hentet vi vann i brønnen og ved i vedskjulet, spiste litt frokost og lekte "Boksen går". Stemningen ute var trolsk. I løpet av natten hadde det snødd og tåken hang tett. Det ble en eventyrlig vandring hjemover.

Vi må bare konkludere at hvis man vil, så får man det til. Man trenger ikke planlegge lenge i forveien eller bruke flere dager på hytta for å få en god tur. Dette var også spennende. :-)

2 kommentarer:

  1. Åååå det hørtes ut som en fantastisk opplevelse, så er det så flott oppe på Skrim nå. Det har blitt lite med turer for oss denne høsten, mannen min har gått mange rundt i hortensområdet, mens jeg var litt uheldig her tidlig i høst og brakk benet, det går bedre nå men kan fortsatt ikke gå i ulent terreng, kjempe misunnelig på alle som kan ut i skogen nå før snøen kommer skikkelig, det er jo så flott der nå...
    Men det blir bedre og bedre, og jeg går flere og lengre turer langs veiene, og det skal jeg gjøre i hele vinter så er jeg klar til skauen igjen til våren :)
    Ha en flott jul :)

    klem maya

    SvarSlett
  2. Håper du får masse flotte turer i skog og mark! Det er noe eget der. Noe man ikke finner i stressede hverdagsliv. :-)

    Klem

    SvarSlett