mandag 23. september 2013

Karljohansvern (13. september 2013)

Lysboblene vi så kvelden før, var morild. Nå måtte jeg bare ut igjen. Heldigvis ble min datter med. Hun hadde også lyst til å se morild. Vi tok med oss hodelykter og la i vei.

Denne gangen valgte vi å gå til fots. Dessverre var det litt mer bevegelse i vannet enn i går. Dermed så vi lite på utsiden av Karljohansvern, men i kanalen var det stille.

Vi plasket rundt med en pinne og fikk se litt morild. "Jeg tror nesten ikke det jeg ser," sa datteren min. Det gjorde ikke jeg heller. Morild er magiskt og spesielt. Egentlig er det masse små alger. De lades opp i løpet av dagen og lyser når vannet settes i bevegelse. De er lettest å se en sensommer kveld som i dag, men det må være ganske varmt i vannet, helst 18-20 grader.

Anbefales!

Her er en veldig god beskrivelse av morild.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar