tirsdag 23. juli 2013

Løvøya - Åsgårdstrand (19. juli 2013)

I dag padlet jeg langt. I alle fall lengre enn jeg har gjort tidligere.

Vi startet i Drasund på Løvøya og padlet nordover rundt øya. Fra Stormodden padlet jeg alene. Min mann og jentene bestemte seg for å snorkle. Vannet var klart og fint. De fant krabber og en del småfisk. De koste seg der i over en time før de padlet rundt øya og inn i Drasund.

Avtalen var at jeg skulle padle langs kysten. Når de var ferdige med sin tur, skulle de ringe meg slik at jeg kunne fortelle hvor jeg ville hentes.

Dermed padlet jeg avgårde. Jeg passerte Mellomøya og Østøya. Da jeg krysset over mot Vealøs var det litt bølger, men solen skinte og det var varmt i været. Jeg koste meg!

Gjennom Vealøs naturreservat var det grunt og jeg måtte dra kajakken. Skarvene tørket vingene sine ute på skjæret.

Deretter padlet jeg forbi Karljohansvern. Det er første gangen jeg har padlet på utsiden av Karljohansvern. Bølgene slo inn mot kysten, men jeg så overraskende få folk.

Etter hvert gikk det opp for meg at jeg måtte krysse ruten til Bastøferjene. Med den farten jeg og den ene ferjen hadde, ville vi være på omtrent samme sted samtidig. Jeg la meg inn til brygga og ventet til den hadde passert og lagt seg til kai.

Vannet bak ferjen var merkelig. Rotete. Ikke bølgete, men fult av virvler i alle retninger.

Men deretter var vannet nesten flatt. Det var rett og slett helt fantastisk å padle. Solen skinte og vinden hadde løyet helt.

Da jeg passerte Rørestranden begynte jeg å lure på når familien kom til å ringe, men de tok ikke telefonen så da var de nok på tur fortsatt.

Jeg passerte Borrestranden og krysset rett over mot Åsgårdstrand. Her tenkte jeg meg ikke om. Jeg la kursen rett frem mot målet og oppdaget ikke at kysten forsvant ved siden av meg. Plutselig gikk det opp for meg at jeg hadde minst en kilometer til land på alle kanter. Heldigvis skal det godt gjøres å gå rundt med kajakken, men i fremtiden bør jeg nok følge kysten litt bedre.

Da jeg var ca. 20 min fra land, ringte min mann. "Hvor er du?" "Jeg er snart i Åsgårdstrand." "Wow! Allerede!"

Turen var på 16.6 km. Og jeg var ikke lite stolt da jeg gikk i land. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar