torsdag 4. juli 2013

Knarberg - Bolærne (3. juli 2013)

Vær. Vind. Bølger. Motstrøm. Regn. Vått.
Wow! For en tur!

Vi startet klokken tre fra Knarberg småbåthavn. Mandag hadde jeg levert sønnen vår her. Han er med på CampVestfold (som forøvrig virker til å være et flott opplegg). Vi hadde lyst på en padletur og bestemte oss for å padle til Bolærne. Da kunne vi også hilse på sønnen vår.

Turen ut gikk greit. Vi hadde riktignok glemt å ta med kart. Siden vi ikke er kjent i området, burde vi absolutt hatt med kart, men jeg hadde sett på kartet på nett dagen før og husket det sånn ca. Det holdt heldigvis.

Det viste seg å være litt over fem kilometer ut til Vestre Bolærne. Vi fant leirplassen greit, men den var tom. Flokken var visst på utflukt til Midtre Bolærne. Vi spiste litt mat og ventet. Heldigvis kom de da vi var ferdige med å spise slik at vi fikk hilst på sønnen vår. Leirplassen var flott, men man ble myggspist.

Hjemturen ble mer strabasiøs. Det hadde begynt å blåse og vi fikk motvind hele veien. Vi padlet
mellom Vestre og Midtre Bolærne. Der var det i tillegg motstrøm. Det kjentes i armene. Deretter krysset vi over til Hvaløy. Det var rett og slett tungt. Fra Hvaløy til Bjerkøy var også utfordrende. I blant hendte det at jeg lurte litt på hva vi drev på med. Vinden og regnet pisket. Bølgene bruste. Enkelte bølger var litt større enn jeg syntes var forsvarlig. Og jeg hylte.

Men jeg frydet meg. I en slik situasjon kjenner man at man er i live. Virkelig i live. Og det er i grunnen litt godt.

Dessverre hadde vi ikke med kamera, men jeg tok noen få bilder med mobilen fra leirplassen på Bolærne.

2 kommentarer:

  1. Må si det er utfordrende turer for tiden dere legger ut på.. Antar at Mathias har det bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mathias har det fint. Dette var en utfordrende tur, ja. Men herlig!

      Slett