fredag 14. juni 2013

Løvøya (31. mai 2013)

Rett etter jobb møtte jeg familien på Løvøya. Det var sommer i luften og de badet. Jeg hadde mer lyst på en padletur.

Det er første gang jeg har padlet alene. Og egentlig var det helt greit. Dessverre hadde jeg ikke med meg kamera, men jeg har likevel flere bilder lagret på netthinnen.

Tjelden fløy lavt over vannet. Vannflaten var uvanlig stille fra Løvøya camping til brua mellom Løvøya og Mellomøya. Når man først har padlet i bølger, blir flatt vann nesten kjedelig. Men samtidig litt deilig avslappende. Og noen ganger er det nettopp det man trenger.

Under brua mellom Løvøya og Mellomøya stod det en far med sine barn og fisket. Det gleder meg alltid å se at foreldre lærer sine barn opp til å like naturen.

Under Røverstien reiser fjellet seg brått opp fra vannet. Her var det lange, flotte dønninger i vannet. De slo inn mot fjellveggen. Vanligvis endres bølgene når de bryter mot bunnen. De blir høyere og steilere. Men her må det ha vært dypt helt inntil fjellveggen. Dønningene ble reflektert og jeg kunne glede meg over å se interferensmønsteret.

Jeg padlet videre forbi Jesusbukta og Kirkebukta. På odden mellom Kirkebukta og Drasund var det mange flotte badeplasser vi må prøve ut en dag. Min tur endte i Drasundet. Der var vannet stille og dekket av et gult pollenteppe. Det var mye pollen i lufta. Et vindkast dro med seg masse pollen. Det så nesten ut som om det var skogbrann. Jeg har aldri sett noe lignende.

Jeg dro kajakken på land og synes jeg hadde hatt en fin tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar