torsdag 11. april 2013

Essoskogen (10. april 2013)

Nå har vi prøvd noe nytt. Jentene og jeg var med på et treningsløp til orienteringsklubben. Vi har gått turorientering før, men ikke prøvd disse treningsløpene.

Det var litt artig.

Den første utfordringen var å finne frem til startstedet. Men Karlsvika i Essoskogen var relativt greit å finne.

Den andre utfordringen var å velge løype. Det var fem å velge mellom. Vi valgte en som var på 2.9 km og tenkte at den klarte vi fint på en times tid.

Folk sprang på kryss og tvers av skogen. Og det kjentes på en måte som om man gjorde noe sammen  med en hel haug med andre selv om man gikk alene det meste av tiden.

Jentene fant ut at vi skulle løpe litt vi også. Det ga meg litt problemer. Både fordi jeg ikke løper like fort som dem og fordi jeg blir raskere sliten. Dessuten måler jeg avstand i tid. Med varierende tempo ble jeg litt forvirret. Men postene var såpass enkle at det gikk greit.

Skogen er åpen og oversiktelig nå før det kommer blader på trærne så vi hadde ikke noe problem med å finne frem. Jentene imponerte meg også.

Til min store glede fant vi dessuten masse blåveis. Våren er på vei selv om den lar vente på seg. Langs kysten lå det en stripe med standhaftig snø og enkelte steder var stien glatt.

Vi rakk å finne alle postene på en time. Men da vi kom i mål, lærte vi noe nytt. Når det står 2.9 km på en orienteringsrute, så er det i luftlinje fra post til post. Og ingen går luftlinjen i tett skog. Selv ikke når trærne mangler blader. Vi hadde gått nesten det dobbelte. Kanskje vi fikk dobbel glede av det også?

Dette må vi gjenta!

(Håper bare at jeg ikke får gnagsår på hælene neste gang også...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar