lørdag 25. oktober 2014

Fjugstad (25. oktober 2014)

Fordi jeg holdt et innlegg på en konferanse fikk jeg boken "Naturperler i Vestfold". Jeg slo opp på Horten kommune og leste om askeskogen på Fjugstad. Den var ny for meg så jeg har knapt kunnet vente til regnet tok en pause og vi kunne ta en titt på denne askeskogen.

Fjugstad ligger mellom Borrehaugene og Åsgårdstrand. Vi parkerte på Bakkenteigen og gikk mot kysten.

Askeskogen på Fjugstad er kanskje Skandinavias største og ligger i et naturreservat som er fredet nettopp for å bevare askeskogen. Om sommeren skal det visstnok være tett, grønt bladverk og om høsten nydelig gult. Nå er vi tydeligvis kommet til senhøsten. Askene stod nå med nakne grener. Heldigvis var det mye annet fint kledd i høstfarger. Eika, lønnen og bøken stod flott!

De siste ukene har det regnet. Og skogbunnen var våt. Også deler av stien lignet mer på en lystig bekk enn en sti. Iblant så det ut som om Fjugstad har fått sin egen mangroveskog.

Vi gikk ned til stranda og gikk langs kysten. Edvard Munch har malt flere motiver herfra. Og jeg tror jeg skjønner hvorfor. Trærne er majestetiske og kysten nær.

Tidligere var det et sagverk her. Nå er det forbudt å fjerne både levende og døde trær og busker. Men det er lov å plukke sopp og bær.

Tror vi må en tur tilbake til neste år når løvverket er grønt. Og en tur til før asken mister bladene sine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar