onsdag 19. september 2012

Hortensskogen (19. september 2012)

I dag gjorde jeg noe lurt. Jeg var i nærheten av Hortensskogen da det nærmet seg spisetid. I stedet for å sitte med matpakka inn på kantinen på jobb, spiste jeg den ute.

Været var fint i dag. Jeg kjente at høsten var på vei, men solen skinte tappert.

Jeg parkerte ved rett ved broen Fyllinga der broen går over kanalen til Hortensskogen. Fyllinga er navnet på småbåthavnen. På en guidet tur på Karljohansvern skjønte jeg at navnet Fyllinga kommer av at da kanalen ble gravet ut, ble det deponert mye masse rundt småbåthavnen.  Også Batteritangen er bygget av massene fra kanalen.

Fyllinga batteri ble bygget i 1874 og er en av batteriene som forsvaret har satt i stand på marinebasen. I mine øyne er Fyllinga den fineste. Før stod det 3 kanoner der, men nå hviler det en fred over plassen. Et fint sted å nyte matpakken min.
 
Vi har hatt mange turer til Hortensskogen. Noen år har orienteringspostene ligget her. Tur 3 av de historiske kulturstiene i kommune går til denne delen av Karljohansvern. Til å være så nær byen er det overraskende få man møter når man går inn i skogen. Det er selvsagt også fint å gå langs kanalen. En gang jentene våre hadde fått nye kjoler tok vi dem med til kanalen for å ta bilder. Men i dag nøt jeg altså matpakken min her. Og det var lurt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar