søndag 2. september 2012

Hortensmarka (30. august 2012)

I Horten er det utarbeidet 17 historiske turstier. Til hver tur lages det en fin folder som kan hentes på turistkontoret eller på biblioteket. Jeg synes det er litt morsomt å vite litt om det vi går forbi. Jeg går ikke tur bare fordi det er god trening, men fordi jeg er nysgjerrig. Og da passer disse turstiene meg fint.

Tur nr. 18 legges nord i Hortensmarka. Folderen er ikke klar enda, men denne turen er beskrevet her,  merket med tallet "1" på skilt og dessuten med kart ved starten av turen som er sletta i Nordlibakken litt ovenfor Orrerønningen skole. Der begynte vi turen.

Jeg har gått litt orientering i denne delen av Hortensmarka tidligere og tatt noen piknikkturer, men det begynner å bli noen år siden. Dagen var herlig og stiene fine. Borrevannet blinket så fint i solen. Og jeg angret absolutt ikke på turvalget.

Tenke seg til at det tidligere var jordbruksområde her. Falkensten bruk strakte seg langt innover Hortensmarka og det lå flere husmannsplasser her.

Som vanlig, har jeg det med å forlate stien. Og på den måten oppdaget vi at myggene yngler godt i krattet langs vannet... Å gå akkurat der, var egentlig ikke å anbefale.

Dessverre hadde vi litt begrenset tid, så vi rakk ikke opp til Utsikten. Den sparte vi til neste tur. For det må bli flere turer hit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar