onsdag 24. juni 2015

Reverompa (24. juni 2015)

Hvorfor stedet har fått navnet "Reverompa" vet jeg ikke, men jeg vet at det er en fin badestrand. Om sommeren er det flere som har Reverompa som sitt faste badested. Den ligger nærme Horten, men likevel usjenert til. Dessuten har den toaletter, badebrygge og steinstrand. Det er kanskje ikke stedet jeg vil dra til med småbarn som vil leke i sanden, men helt grei.

Jeg parkerte ved noen garasjer rett bak Rimi på Bekkajordet og fulgte veien ut mot kysten. Det er også noen parkeringsplasser helt borte ved stranda. 

Til høyre for veien er det et naturreservat. I "Forskrift om verneplan for Oslofjorden" står det at hensikten med Reverompa plantefredningsområde er å "bevare en botanisk forekomst med den svært sjeldne og truede arten kammarimjelle og dens livsmiljø." 

Men selv om jeg kikket nøye både her og der, så jeg ikke noe til denne kammarimjellen. Derimot fikk jeg en fin liten gåtur ut til stranda, rundt et svaberg og opp på toppen midt i fredningsområdet. Der var det en nydelig utsikt ut mot Mellomøya.

Området ble kjøpt av Horten kommune fra Falkenstenbruk i 1929. Mange mente at det var et tullete kjøp fordi badestranden lå for langt unna byen. I dag tror jeg flere er glade for kjøpet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar