mandag 20. mai 2013

Løvøya - Varnestangen - Sandsletta (19.-20. mai 2013)

Første gang jeg var på Varnestangen, fikk jeg lyst til å overnatte der. Nå har jeg endelig gjort det. Og jeg tror det blir flere ganger. Det var en herlig tur!

Vi la ut ved Løvøya og satte kursen for Varnestangen. Solen skinte og vannet var vått. Bølgene ble større og større jo nærmere vi nærmet hos Varnestangen.


Cosinus satt først med ansiktet vendt fremover og lot vinden ruske i pelsen. Men jo mer bølger, jo lengere ned i kajakken klatret han. Til sist så vi ikke mer til ham.

Kajakken min var ganske tungt lastet og la seg dypt i bølgene. Jentene storkoste seg og fikk virkelig fart på kajakken. 

Idet vi rundet tangen, ga bølgene meg et siste farvel. Jeg fikk to store, våte og kalde bølger midt i fanget til stor glede for tilskuerne, dvs. min mann og mine døtre.

Derfra var veien kort til et bad.

 Etter badet satte vi opp teltet. Det er første gang på mange år at vi har satt opp teltet så vi brukte litt tid på å finne ut hvilken stang som passet hvor. Da vi skulle flytte inn i teltet, oppdaget vi at sekken til minstejenta manglet. Dermed hadde hun bare badetøy, jakke en sommerkjole med seg. Hun fikk låne min bukse dagen etter.

Etter en liten kajakktur i retning Frebergsvik og middag, dro min mann hjem. Da dryppregnet det og vi hørte tordenvær i det fjerne. Vi jentene koste oss i teltet. Jentene hadde laget puslespill ut av noen steiner som de hadde knust. Vi samlet dem i teltet. Slike steinpuslespill er ikke så enkle som de ser ut til, men veldig kreativt og koselig.

Jentene tok et kveldsbad og så la vi oss til å sove.

Jeg sover ikke så veldig godt på hard bakke lengre. Da jeg var liten fant jeg ut at det bare var å forme seg etter terrenget. Mulig jeg ikke har den evnen lengre. Uansett, når jeg sover ute, pleier jeg likevel å våkne våken. Neste dag startet allerede klokken 7.
Noen som ser stien?

Himmelen var overskyet, men det var ikke kaldt. Vi gikk opp på Slettefjell og spiste frokost der. Dit skal jeg tilbake om en uke eller to. Der var det nemlig en god del Kantkonvall og Liljekonvall. Vi hadde god utsikt over Oslofjorden med Løvøya, Kommersøya, Langøya, Mulodden, Mølen, Jeløya og Sandebukta.

Jentene kom ned igjen lenge før meg. Jeg hørte på fuglene, knipset noen blomsterbilder, kikket litt mer på utsikten og skled rundt i sandaler på våt jord i nedoverbakke. Jentene var i full gang med å binde  kranser av hvitveis. De bandt flotte hvitveiskranser som de senere la ut på fjorden.

Deretter padlet vi til Sandsletta. Min mann la ut på fjorden derfra og møtte oss cirka midtveis. Omtrent der kransene ble lagt ut på fjorden.

Takk for turen!

2 kommentarer:

  1. Høres ut som en kjempetur, det derre!
    Åssen var temperaturen på badevannet?
    Far, svigerfar og ikke minst bedstefar

    SvarSlett