tirsdag 16. juli 2013

Mefjorden (6. juli 2013)

Været var fantastisk. Solen skinte fra høyblå himmel og vi hadde en hel lørdag til disposisjon. Vi fant ut at vi ville ta en kajakktur. Jentene var på speiderleir, men sønnen vår ble med.

Valget falt på Mefjorden mellom Østerøya og Vesterøya. Vi la ut ved Ormestadvika. Og padlet utover. Egentlig hadde vi ikke bestemt oss for hvor langt ut vi skulle, men vi hadde sett litt på satelittbilder og sett oss ut noen øyer som kanskje ville være fine å stoppe ved. Det blåste fra sør og det var litt tungt å padle utover på grunn av vinden og bølgene.

Vi endte opp på Namnløsholmen. Det viste seg å være et veldig godt valg. Den ligger ca. 3.5 km fra

Vi fant frem nistematen vår. Deretter snorklet vi. Det har jeg ikke gjort siden jeg var tenåring og jeg har vel egentlig aldri fått det til. Denne gangen gikk det bedre. Det er en litt spesiell følelse av vektløshet samtidig som man får et glimt inn i en fremmed verden. Vi fant mange lilla sjøstjerner og noen brennmaneter. Jeg oppdaget også en krabbe prøvde å angripe kameraet. (Det er forresten vanskelig å hyle under vann...)

Mens vi kjedelige voksne slappet av på svaberget, fant sønnen vår i trærne. Hadde jeg visst hvor høyt han klatret, hadde jeg ikke ligget like rolig.

Etter rundt tre timer, vendte vi nesene tilbake mot Ormestadvika. Nå var vinden snudd og dermed gikk turen veldig raskt.

Dette var en vel anvendt dag! Hit må vi tilbake!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar